Koncept

Her kan du få viden om indretningskonceptet, læse om baggrunden og finde inspiration til hvordan I selv arbejder med konceptet ude på jeres egen skole.

le_universe2.jpg

Det nye koncept for indretning af naturfagslokaler består af en række principper for indretning af naturfagslokaler i grundskolen.

Konceptet, der er udviklet af en gruppe lærere, forskere og naturfagsformidlere, har vi afprøvet ved at ombygge en gammel lade til et naturfagshus.

I foråret 2012 fik en række skoleklasser undervisning i huset med deres egen lærer, mens forskere så på, hvordan indretningen havde betydning for elevernes engagement og interesse i undervisningen.
Resultaterne var positive. Udsagn fra elever og lærere viste at de anderledes omgivelser gav læreren mulighed for en mere varieret undervisningsform, som eleverne fandt mere spændende og relevant end den undervisning de oplever i deres vante naturfagslokaler.

Afprøvningen er grundlaget for, at Kata Fonden nu ønsker at udbrede NyNaturfag indretningskonceptet til grundskoler i hele landet.

Formålet er at understøtte udforskende og eksperimenterende naturfaglig læring og muliggøre, at man også i naturfagene kan vælge mellem mange måder at lære på.

Resultaterne af evalueringen kan læses i rapporten, som du kan downloade i højre spalte på denne side.

Evalueringens resultater

KONTAKT

Stian Rasmussen Projektleder, læring, NyNaturfag M. +45 29 66 44 74
sr@katafonden.dk
Kata fonden
3840 5414
Alsion 2
DK-6400 Sønderborg